A kosárelhagyás témájában találtam egy érdekes cikket a Nextopia.com weboldalán, melynek infografikája alapján kiderül, hogy a webáruházak látogatói 4 trillió dollár értékű árucikket nem vásárolnak meg az online boltokban, csak beteszik a kosarukba a termékeket, de megrendelés előtt elhagyják az áruházat.

Ennek a hatalmas potenciálnak a kiaknázására keresik a megoldást és próbálják megtalálni az indokokat, ami arra készteti a vásárlót, hogy fizetés előtt távozzon az üzletből.

Az infografika megállapítása szerint minden 100 potenciális vásárló közül 67 a vásárlás befejezése nélkül hagyja ott a kosarát. A statisztika szerint általában 19 óra telik el az első látogatás és a tényleges vásárlás ideje között, azonban 72% még 12 órán belül megvásárolja az áhított dolgot.

Tehát ahhoz, hogy a vásárlási folyamatban tovább vezessük a vevőt, minél előbb reagálnunk kell.

A cikk további megállapítása, hogy 100 dollár az a kritikus összeg, mely a legtöbb kosárelhagyást produkálja. Ez a pszichológiai határ, amely már elgondolkodtatja az embereket azon, valóban szüksége van – e a választott termékekre.

És elérkeztünk a legfontosabb kérdésehez, vajon miért hagyják el a vásárlók a kosarat? Hiszen már eljutottak odáig, hogy kell nekik az a termék, szeretnék megszerezni, viszont valami mégis meggátolja őket a vásárlás befejezésében. Az okok a következőek lehetnek:

A legtöbben (56%) azért nem vásárolja meg a terméket, mert a kosárba rakás után derül ki számára, hogy vannak további költségek. Tehát fontos, hogy mindig legyen már atermék kiválasztásakor az összes költség tervezhető a vevő számára. A szállítási költségek, esetleges csomagolási díj, adó összege, bármi amit felszámítunk pluszban még a termék árán felül. Lehet, hogy drágábbak leszünk így mint a konkurencia, viszont a vevő így tud előre tervezni, felkészül, számba veszi a pénzügyi lehetőségeit. Ne rontsuk el azzal a vásárlás élményét, hogy csalódást okozunk neki a többletköltségek utólagos feltüntetésével.

Sokan (37%) csak érdeklődnek, körbenéznek a boltokban, tájékozódnak az árak iránt. Őket is megfoghatjuk egy okos módszerrel. Ha regisztrált vevőről van szó, akkor a vásárlás nélküli kosárelhagyás után kapjon egy e-mailt, melyben egy csak neki szóló ajánlatot adunk. Például felhívjuk a figyelmét arra, hogy ha most megveszi a terméket, akkor kap mellé egy kupont, melynek összegét a következő vásárláskor levásárolhatja.

Ha nem regisztrált vásárlóról van szó, akkor egy felugró ablakban tájékoztathatjuk ugyanerről, vagy akár egy akciós termékajánlatról. Például ha most megveszi a LED TV-t, akkor mellé ajándékba vagy nagyon kedvező áron kap egy kiegészítő terméket (elemcsomag a távirányítóba, törlőkendő szett…).

Ugyanezt a módszert alkalmazhatjuk a következő csoport esetében is, akik (36%) a legjobb árat keresik, ami a piacon fellelhető. Ebben az esetben jó lehetőség a pop-up ablakban egy ingyenes szállítást ígérni.

Az összes további “kifogás” is kezelhető valamilyen módon.

  • 32% – teljes ár túl drága
  • 26% – meggondolja magát, mégsem kell a termék
  • 25% – túl bonyolult a webáruház navigációja, nem tud eligazodni rajta
  • 21% – a fizetési folyamat nagyon hosszú
  • 18% – a fizetési folyamat túlellenőrzött, túlbonyolított
  • 17% – aggódik a fizetési folyamat biztonsága miatt (nem tartja megbízhatónak)
  • 16% – a szállítási lehetőségek nem megfelelőek a számára
  • 15% – a weboldal kidobta a rendelés közben, mert túl sokat időzött egy helyen
  • 13% – nem a saját országának fizetőeszközében volt az ár megadva

A kisebb százalékban indokként felhozott problémákra megoldás, ha a vásárlás folyamatát leegyszerűsítjük, folyamatosan tájékoztatjuk a vásárlót hol tart a folyamatban. Lehetőséget kínálunk neki kérdései feltevésére, akár egy online ügyfélszolgálat vagy egy jól megírt GYIK segítségével.

Az infografika további megállapításaiközött található néhány nagyon érdekes:

  • a legtöbb vásárló csütörtökön hagyja el a kosarat
  • 71% az érdeklődőknek a Google organikus találatából érkezik
  • 47% azért nem vásárol, mert a weboldal két másodpercig, vagy annál tovább töltődik be
  • a vevők 15% -a azért nem tud vásárolni, mert a termék nincs raktáron

Arra a következtetésre jutottam az eredeti cikk elolvasása után, hogy ugyan az álom továbbra is elérhetetlen, azonban rengeteg lehetőségünk van magas konverziót elérni, néhány egyszerű módszerrel. Használjuk a pop-up ablakokat, akciós ajánlatokat, figyeljünk az ügyfélszolgálat fontosságára, a folyamatok egyszerű és érthető megjelenítésére.

Ja és csütörtökön semmiképp ne reménykedjünk, hogy magas lesz a bevételünk. ☺