Édesanyám mindig azt mondogatta nekem, “lányom más kárán tanulj”, én pedig próbálom megfogadni a tanácsát, így rengeteg esettanulmányt olvasgatok. Ezek a leírások általában sikert elérő üzletemberek, üzletasszonyok történetei, melyekben a buktatók is helyt kapnak, így sok hasznos információt hámozhatunk ki belőlük.
Kezdő online vállalkozók nagy része úgy gondolja, hogy olcsón kibérel a weben egy áruházat, esetleg ingyenes megoldásokkal felépít egy webshopot, kiváltja a vállalkozói igazolvány, kerít egy alacsony díjú könyvelőt, majd ezután dönti el, hogy milyen termékeket, melyik nagykereskedéstől fogja beszerezni, ezután keresi a szállító céget, kalkulálja ki a költségeket. Amikor ezekkel végzett, akkor a „Nagy nyitás” napján várja a csodát. Azt gondolja, hogy özönleni fognak boltjába az emberek és mindenki majd az ő termékeit fogja vásárolni.
Ha még e cikk olvasói között is van olyan, aki ezt gondolja, sajnos el kell, hogy szomorítsam.

NEM ÍGY VAN!

Azok, akik sikeres webáruházat nyitottak és már az első hónapban alig győzték a rendeléseket teljesíteni, bizony már hónapokkal a hivatalos indulás előtt kemény dolgoztak a vásárlók megszerzéséért.

Jó esettanulmány és példa a vwordmarket.com webshopja, ahol az alapítók már több hónappal az áruház nyitása előtt kialakult marketing stratégiával indultak, e-mail listát gyűjtöttek a potenciális partnerek és vásárlók adatait megszerezve.

vwordmarket

Az online üzlet még készülőben volt, mikor elkészítettek egy feliratkoztató nyitó oldalt honlapcímük alatt. Ezt az oldalt promotálták a közösségi médiában létrehozott oldalaikon (Facebook, Twitter), ahol elkezdődött a visszaszámlálás a webáruház megnyitásáig. Együtt számolták a napokat a közösséggel, azokkal az emberekkel, akik már alig várták, hogy a vágyott termékeket megvásárolhassák.

Természetesen a siker nemcsak egyszerűen az e-mail címek begyűjtésén múlott, hanem azon, hogy előre megtervezett módon pozícionálták az áruházat, brand-et építettek köré, felhasználták közösség erejét és megőrizték az érdeklődők figyelmét.

Hogyan tették mindezt:

1. Pozícionálás

Az egyik fontos döntésük az volt, amikor elhatározták, hogy valamilyen módon meg kell különböztessék magukat a többi piaci szereplőtől. Mivel Kanadában is rengeteg élelmiszer kereskedő online cég közül választhatnak a vásárlók, így mindenképpen meg kellett találniuk azt a réspiacot, amelyből később profitálhattak.

Feltették maguknak a kérdést, kiknek nincs még kielégítve egyedi igényük a piacon?

Rájöttek, hogy ők lehetnek azok, akik csak vega élelmiszereket forgalmaznak, illetve a helyi igényeket (Toronto) kielégítve aznapi szállítással tudják teljesíteni majd a rendeléseket. A vevő reggel a munkahelyén megrendeli az esti vacsora alapanyagát, és még aznap, hazaérkezésekor meg is kapja a kiválasztott termékeket. Ez egyedülálló szolgáltatás volt a piacon.

Mit tanulhatunk ebből: Keresd meg ki az ideális ügyfél számodra, és addig szűkítsd a piacot, amíg az ő igényeit ki nem elégíted!

2. Közösség

A siker elérésének másik fontos eszköze a közösségi média használata volt számukra. A Facebookon és az Instagramon már a nyitás előtt rengeteg potenciális vásárlót gyűjtöttek maguk köré. Korai szakaszban a saját ismerőseik hálózatát vették igénybe, megosztásokkal próbáltak minél több vega érdeklődőt csábítani a közösségi oldalaikra, majd pedig innen az áruház indulásáról szóló értesítésre való feliratkoztató oldalra küldeni. A kapcsolódó Facebook csoportokban is rendszeresen hozzászóltak egy-egy témába, így egyre ismertebbé váltak ezeken a csatornákon is.

Mit tanulhatunk ebből: Kezdetben nyugodtan használjuk saját személyes kapcsolati hálónkat a közösségi oldalakon. Ez további forgalmat, érdeklődőt fog generálni a többszörös megosztás által.

3. Megtartás

Az alapítók jól tudták, hogy a visszatérő vevők lesznek az egyik legfontosabb bázisa a cég növekedési stratégiájának. Mivel fogyóeszközöket árulnak, így az elégedett vásárlók folyamatosan visszatérnek a boltba. Sok energiát fektettek ezért abba, hogy minél többen maradjanak meg vevőként.

Kitaláltak egy olyan rendszert, mellyel nemcsak azt tudják mérni, hogy a vevő mennyire elégedett a szolgáltatásukkal, hanem arra is ösztönzik egyben, hogy két héten belül újra vásároljon.

esettanulmány
A vásárlás végén megkérik a vevőt, hogy értékelje a szolgáltatásukat, és egyben egy kupont is mellékelnek számára, mely 10% kedvezményes vásárlást tesz lehetővé a következő két hétben.

Mit tanulhatunk ebből: Szerezzünk örömet a meglévő vásárlónknak egy ajándékkal. Ez mindig kedvező fogadtatásra talál és még jobban elkötelezi a vevőt.

4. Brand

Bizony a márkaépítésről sem szabad megfeledkeznünk. Nagyon fontos, hogy már az indulás előtt legyen arculata, logója, egységes kinézete a honlapnak, a közösségi média megjelenésnek, az e-maileknek. Legyen egyszerűen megjegyezhető a márkanév és a külső jegyek hangsúlyozzák az általunk értékesített termékek típusát, minőségét. A www.vwordmarket.com csapata pontosan ezt tette, egyedi logojukkal és színvilágukkal különböztették meg magukat a többi hasonló üzlettől.

Mit tanulhatunk ebből: Az egyszerű, világos és következetesen alkalmazott márkajel és brand a legjobb módja annak, hogy az új és meglévő ügyfelek is beazonosítsák, felismerjék vállalkozásunkat.

Forrás: shopify.com cikke